de preekstoel…

norwaytrip: zondag 24 mei 2009

preikestolen

Op Vrijdag 22 mei 2009 hebben we de oversteek met de ferry SuperSpeed I gemaakt van Hirtshals, Denemarken naar Kristiansand, Noorwegen. De overtocht duurde zo'n vier uur en verliep voorspoedig. Lekker buffet aan boord en een prima weertje. Bij de douane even oponthoud om te melden dat we ons hondje hadden meegenomen en een stevige controle van zowel paspoorten als ook auto gehad. Maar na zo'n half uur werd dan toch het hek geopend en waren we in Noorwegen!!

Meer Info:

klik op de foto's voor een vergroting

De tweede dag zijn we richting Camping Preikestolen gegaan. Die dag gebruikt om lekker relaxed te reizen en onderweg wat geocaches mee te pakken. Zo leer je het land wel kennen! Uiteindelijk wat later op de middag nog een veerboot gepakt en ingechecked voor twee nachten incl. electriciteit op de camping Preikestolen.
ferry
Reizen door Noorwegen betekent veel tunnels passeren en overtochten met de veerboten maken. En bij elke stop even om je heen kijken want er is zoveel natuurschoon te zien! De wegen zijn over het algemeen goed begaanbaar maar er wordt wel veel meer van grindwegen gebruik gemaakt. Bij de receptie van de camping werd gewoon nederlands gepraat... Blijkt dus dat de eigenaren nederlands zijn en de camping op dit moment zelfs te koop hebben staan.

camping We worden van harte welkom geheten en mogen een mooi plekje uitzoeken. Wij gaan midden op het grote veld staan, dichtbij de electriciteit en waterkraan. Het opzetten, of eigenlijk uitklappen van de tent gaat voorspoedig. Even de twee delen van de ondertent erin schuiven, de luifels uitzetten en de tent is klaar (klik op het fotootje hiernaast) voor gebruik. Vanuit de tent is er een magnifiek uitzicht op de bergen rondom de camping en aan de rand van het terrein loopt een prachtig helder riviertje met een kleine waterval iets verderop. Het is heerlijk rustig op de camping. 's Avond's nemen we een biertje in de kantine en kunnen we even skypen met het thuisfront via de gratis wifi verbinding van de camping.

Vanaf de camping zijn er twee manieren om naar de basis van de Preikestolen te lopen. Via de weg of via het bos. Beide opties zijn zo ongeveer vier km. lang. Wij kiezen er voor om de heenweg via het bos te lopen. Een routebeschrijving van de track hebben we bij de receptie (zie foto hiernaast) gekregen. Het is zondag en het kan dus druk worden. Daarom vertrekken we vroeg, zo rond 6 uur. Het is wat bewolkt dus de regenkleding gaat ook mee. Goede hoge Meindl wandelschoenen aan en twee heupflessen water met wat koek en kakies als proviand.
receptie

We namen de weg achter de camping rechtsaf door de weilanden. Langs de driving range van de golfclub en het pad achter een wit huis langs. Hier begon het licht te regenen zodat het regenpak werd aangedaan. Het pad wordt na een paar honderd meter smal en drassig. Soms zakken we tot de enkels weg in de modder. Gelukkig zijn de hoge wandelschoenen waterdicht maar het loopt wel zwaar... Regenjas is even later al niet meer nodig en is de rest van de hike ook niet meer gebruikt.
trackmarkering
Na enige tijd zien we het bordje 'Preikestolhytta' Hier gaan we linksaf en aan het einde van het weggetje bij de T-splitsing linksaf omhoog door een oerbos waarbij we constant de Oehoe kunnen horen. Het is zaak om steeds de rode markeringen te volgen. Zij geven niet alleen aan dat je nog on-track zit maar geven ook vaak de beste paadjes langs hoge rotsblokken en andere obstakels. Na een mooie maar ook inspannende hike komen we op de parkeerplaats van Preikestolen aan. Het echte werk moet dus nog gaan beginnen! Vanaf de P-Plaats is het zo'n twee uur naar de top... (Track download)

wegaanduiding
De stilte in het oerbos is oorverdovend. Er zijn enorm veel bosbesstruiken te vinden en de track is soms niet makkelijk te lopen door omgevallen bomen en gestapelde rotsblokken. Door het hoogteverschil slaat de verzuring in de benen al redelijk snel toe. Op zulke momenten zijn de benen zo zwaar dat een klein stapje omhoog al te veel is. Dus veel korte stops onderweg.
rotsmarkering

start
de hytta
let's  go hiking

klik op de foto's voor vergroting

Het begin van de preekstoel-beklimming is makkelijk. Het is een mooi begaanbaar pad met nog niet teveel hoogteverschillen. Maar allengs wordt het pad smaller waarna er alleen nog maar trackmarkeringen overblijven. Soms is het alleen mogelijk om verder te komen door van rots naar rots te springen. Scherp uitkijken dus en goed schoeisel is echt wel een must!

rocks Onze Border Collie dog laten we los lopen. Dit omdat hij dan zijn eigen weg kan kiezen en we komen op dit tijdstip toch nog geen andere wandelaars tegen. Hij vindt het prachtig. Zelf was ik op bepaalde stukken wel bezorgd want hij zou maar met zijn poot tussen de rotsen komen.... Casper springt echter als een berggeit van blok naar blok en gaat een stuk makkelijker naar boven dan zijn baas de Bushman.

Hoe hoger we komen hoe mooier de uitzichten worden. Zo af en toe wordt er een bergmeertje gepasseerd met heel helder water. Water stroomt ook uit de rotsen en op afstand zijn er watervallen te zien. De hond kan dus op genoeg plekken water drinken en dat is maar goed ook want ik kom er al snel achter dat de twee heupflessen water nog voor de top leeg raken.
on the right track

steil
luxe
hoog

Prachtig om op grote hoogte (600 mtr.) de diverse meertjes te zien. Toch eens proeven of het water net zo lekker smaakt als het helder ziet. Tijdens het vooroverbuigen floept het mobieltje uit het vakje van mijn vest in het water. En ofschoon ik hem gelijk weer uit het water grijp is het leed al gedaan. Het apparaatje werkt niet meer....
uitzicht
Geen tijd om daar lang bij stil te staan. Daarvoor is de natuur te imponerend en we zijn nog niet op de top. In de navigator staan nog twee geocaches geprogrammeerd. We naderen nu diegene die net onder de top verstopt is. Het pijltje geeft aan dat er nog 100 mtr. te gaan is. Nu is 100 mtr. op een steile berg best nog wel ver... Dichtbij gekomen geven we Casper een 'Blijf' commando zodat we even ongestoord kunnen zoeken.

profiel
Met de hint erbij wordt de box al snel opgespoord. We nemen 'm even mee richting Casper om het logboekje te beschrijven en om er een chauvinistisch keychord in de kleuren van de nederlandse vlag erin te doen. Tijdens het loggen komen er zo af en toe hikers voorbij die ons niet eens opmerken.

bergmeer

De box en de log

Found this cache together with my border collie cache dog Casper who looked more like a mountain goat this day. Coming from the flatlands of the Netherlands this one was my most diffcult cache ever but also the most beautiful one!

Thanks!

BushMan_NL & Dog

uitzicht

klik op de afbeeldingen voor een vergroting

profiel

Na het vinden van de cache is het nog maar een klein stukje klimmen naar de Preekstoel. Het uitzicht is nu werkelijk fenomenaal! Het weer is goed en als de zon achter de wolken vandaan komt dan is het een heel bijzondere ervaring. Zonnen op het plateau van De Preikestolen.
Op dit moment van de dag is het ook heerlijk rustig. Er zijn twee duitsers en een australier op de rots. De laatste zou even later vriendelijk aanbieden om een foto van mij en mijn hond te maken. Hij woonde inmiddels in Noorwegen en dit was de derde keer dat hij de rots beklommen had.

fjord
Op zo'n 250 mtr. afstand is nog een andere cache geplaatst maar deze is moeilijk met een hond te bereiken en de puf ervoor ontbreekt ook. Dus we laten deze voor een volgende keer liggen en gaan nog even het laatste stukje omhoog.

Na diverse foto's en een filmpje gemaakt te hebben is het tijd om met de afdaling te beginnen. Daarvoor kiezen we de route aan de andere kant van de berg en naar mijn idee is deze toch wel makkelijker te lopen. Het afdalen verloopt prima maar toch is het wel oppassen want je moet elke keer opnieuw je voet goed plaatsen.
Ook wachten we veel vaker totdat de klimmers voorbij zijn. Je ziet soms mensen die ook een hond bij zich hebben en soms zie je mensen op eenvoudige sneakers naar boven klauteren. Ik zou mijn enkel al wel drie keer verstuikt hebben in zulk schoeisel! Casper blijft nu bijna de hele afdaling aan de lijn.

Casper on the top
clouds

Eenmaal bijna onder aan de berg besluiten we om ook de tweede geocache nog even te lichten. Eerst kiezen we en pad dwars over een rotsformatie maar we zien al snel dat er een pad omheen loopt. Deze volgen we en dan geeft de kompaswijzer al snel aan dat de locatie bereikt is. Met behulp van de hint is de cache snel gevonden. Weer een puntje erbij!
geocache II
Nu snel door naar het informatiepunt om daar de drankvoorraad weer aan te vullen. Rustig genietend van een kouwe coke komt de bus voorbij. Het zal toch niet zo zijn dat deze langs de camping zal rijden? Dus snel naar de chauffeur om te vragen of hij langs de camping rijdt en of hondjes aan boord gelaten worden. Beide vragen beantwoord hij positief en aangezien de accu leeg is besluiten we om de weg terug naar de camping op vier wielen af te maken!

tripdata (klik foto hieronder)