mountain trip …

norwaytrip: maandag 25 mei 2009

de bergen in

Na de beklimming van de preekstoel kregen we het droevige nieuws van een sterfgeval in de familie te horen. Reisplannen worden aangepast. Geen richting Bergen maar alvast richting Oslo. De geplande caches worden vervangen door diegenen die toevallig op de route liggen en niet te veel tijd vragen....

Meer Info:

klik op de foto's voor een vergroting

Ook de tweede nacht in de tent op de camping Preikestolen verliep prima. Dit keer 's nachts de luifels wel gesloten en nu geen last van de kou gehad.
camping
We beginnen de dag met een stevig ontbijtje en een rookworstje in de pan. Na alle inspanningen van gisteren smaakt zo'n unoxje zelfs op de vroege ochtend goed. Om 10.00 uur vertrekken we....

ferry
Geen richting Bergen maar alvast richting huis. Dat betekent een rit door de bergen richting Oslo. Al snel volgt een overtocht met de veerboot en daarna cruisen we over een goede weg naar een steeds hoger niveau. Onderweg af en toe stoppen voor een cache die aan of nabij de weg ligt.

De Dacia houdt zich prima en heeft geen enkele moeite met de hellingen en haarspeldbochten. Door de zwaardere belasting rijden we nu wel bewust op benzine in plaats van LPG. Eigenlijk wil ik elke vijf minuten wel even stoppen om wat te bekijken of een foto te maken. Daar is helaas geen tijd meer voor maar die keren dat we stoppen is er ook altijd wat moois te zien...
stream

Op een gegeven moment horen we een enorm geraas. Dus toch even stoppen om te kijken wat er aan de hand is. In een diepte onder ons, vlak naast de weg is een enorme stroomversnelling te zien. Niet eentje waar je zomaar even gaat raften.
old tree
Wat een natuurgeweld en hoe helder en mooi van kleur is het water. Hoog erboven op de punt van de rotsen staat een oude dode boom waarschijnlijk al eeuwen over de stroomversnelling neer te kijken.

waterfall
Volgende stop en alweer wordt de fotocamera tevoorschijn gehaald. Dit keer is het een enorme waterval die we wat nader willen bekijken...

wooden house
house on the hill
let's  go hiking
Onderweg wordt het steeds rustiger en zien we bijna geen tegenliggers meer.
Zo af en toe een houten huisje ver weg in de bergen.
Ook van die typische hutten met een hele oude bouwstijl en met een fundament van grote keien!
let's  go hiking
icy

rocks
En dan bevinden we ons ineens in de sneeuw. Casper kan heerlijk rond rennen en de zon schijnt er lekker op los. Aan de wind is wel te voelen dat we nu op een grote hoogte zitten. Een prachtig surrealistisch landschap: kale bergen met sneeuwtoppen en ijsmeren en daar lopen we dan in een t-shirtje rond... Wat verder op de route zien we hoe de Noren met vallend water aan hun stroom komen.

klik op de foto's voor een vergroting

Vlak voor de grens met Zweden bouwen we de Logan nog een keer om om te overnachten. Heerlijk geslapen maar toen was het eigenlijk ook gedaan met de pret. Wat volgden waren twee volle reisdagen waarbij we weinig uitstapjes hebben gemaakt. Nog wel een geocache in Zweden meegepakt en de lange Oresund brug gepasseerd op weg naar Denemarken en naar huis. Na zes dagen en dik 4000 km weer thuis!